 
 
 A Madách-kastélyt  2003. január 1-jén vette át  A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma a Kékkői Játék- és Bábmúzeumtól, s azóta a múzeum  kihelyezett   részlegeként működik.
A Madách-kastélyt  2003. január 1-jén vette át  A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma a Kékkői Játék- és Bábmúzeumtól, s azóta a múzeum  kihelyezett   részlegeként működik.
A kastély és a Madách család történetével több irodalomtörténész, kutató foglalkozott, elsők  között  Latkóczy Mihály, a Losonci Magyar Királyi Állami Gimnázium tanára, aki először látogatta meg a Madách-kastélyt Madách Imre halála után, s kapott lehetőséget a kutatásra a család levéltárában. Kutatásainak eredményét a Madách Imre őseiről  c. tanulmányában  tette közzé   1901-ben.   Palágyi Menyhért   1890. nyarán (augusztus 21-én)  látogatott el  a Madách-kastélyba, s  a még meglévő  családi levéltárban kutathatta egyrészt a Madách-családfát, s mélyülhetett bele a Madách Imre irodalmi hagyatékát alkotó fennmaradt  kéziratokba, jegyzetekbe. Vizsgálódásait a Madách Imre élete és költészete képekkel c. könyvében tette közzé. (Budapest, Az Athenaeum  Irod. És Nyomdai R.T. kiadása, 1900.)
Kerényi Ferenc, kétszeres Madách-díjas  irodalomtörténész, aki többek között Madách életével és munkásságával is foglalkozott,  múzeumunk  felkérésére  2004-től kapcsolódott be  abba az előkészítő munkába, amely egyrészt  a kastély történetét próbálta pontosítani új  kutatási eredmények alapján, másrészt a már meglévő forrásmunkák  pontosításával  igyekezett segíteni a kastély helyreállítási tervdokumentációjának előkészítését. Kerényi Ferenc  saját kutatásait, valamint a korábbi kutatók  forrásmunkáit  ellenőrizve és felhasználva  foglalta össze a Madách-kastély történetét a Madách Imréről írt könyvében. 
1
A kastély történetének  feldolgozását többek közt ez az irodalomtörténeti anyag, valamint Latkóczy  megállapításai és Palágyi Menyhért  értékes feljegyzései  is segítették. A Madách-kastély történetének, főleg az 1945 utáni történések felkutatásában segítségemre volt Veselovská Dana,  a sztregovai múzeum dokumentátora és  Helena Ferencová, a sztregovai kastély egykori munkatársa, aki jelenleg a Kékkői Báb- és Játékmúzeum igazgatónője,  akiknek ezúton szeretném megköszönni segítségüket. A kastély történetének összefoglalása  a Madách család történetét is érinti, természetesen,  a teljességre való törekvés nélkül. 
 „A Madách család  a legősibb magyar famíliák egyike” − írja Kerényi Ferenc, s hogy ez így igaz, erre éppen  a Madách  Imre által összeállított családfa a bizonyíték, amely Nagy Iván : Magyarország családai címerekkel és nemzedékrendi táblákkal című  munkájában jelent meg. Az ott megjelent adatok alapján a család  élén az 1223 és 1250 között említett Radon comes állt.
„A Madách család  a legősibb magyar famíliák egyike” − írja Kerényi Ferenc, s hogy ez így igaz, erre éppen  a Madách  Imre által összeállított családfa a bizonyíték, amely Nagy Iván : Magyarország családai címerekkel és nemzedékrendi táblákkal című  munkájában jelent meg. Az ott megjelent adatok alapján a család  élén az 1223 és 1250 között említett Radon comes állt.
Zolnay László még egy nemzedékkel tudta visszavezetni a család eredetét, írja Kerényi, s így ezen állítás alapján a Kürtösi Nyárádot tekinthetjük az első felmenőnek, s ekkor bukkan elő a Madách családnév is . „ A család középkori felemelkedésének és hatalmának méltó jelképe az alsósztregovai  birtokközpont várkastélya” – írja a továbbiakban Kerényi, amely már 1430-ban rezidenciájuk volt, s ettől az időtől (XV. század közepe) használta a család a sztregovai és a kelecsényi előnevet.
A török időkben  a török portyázók a sztregovai kastélyt is feldúlták és a község 1594-ig a szécsényi szandzsákhoz tartozott.  A család felmenői közül Madách Péter 1585-ben tért vissza a török fogságból és sógora, Rimay János hatására áttért a lutheránus hitre. 
A költő dédapja, Madách János (Madách Péter unokája, apja: Gáspár)  szinte mindent feláldozott a hitéletért. Miután a családot sem kerülték ki a birtokviszályok és  Madách János szeretett egyházától  sem tudott semmit megtagadni, hiszen köréje csoportosultak vallási sérelmeikkel
a protestánsok,  így az ősi javak egymás után  zálogba vándoroltak, legnagyobb részük „a beházasodott trebosztói Révayak kezére került” – írja Latkóczy (Alsósztregova nagy része is 1604 óta a Révay család kezén volt zálogbirtok gyanánt).
Ám  a családi vagyont  Madách János első felesége halála után a hozományrész kiadása  is károsította, amellett, hogy az 1758-as tűzvész  elpusztította Sztregovát.                                   
Madách János nem tudott magán segíteni, de azzal családján sem segített, hogy az 1768. május 17-én bekövetkezett halála  után a még megmaradt vagyonát is az evangélikus egyházra hagyta , s így kilencéves fiát és özvegyét lehetetlen helyzetbe sodorta.  Ez volt az oka, hogy a családtagok eltűntek Sztregováról  −  a nem messzire fekvő Kisfalu egyik zsellérházába költöztek −, s tulajdonképpen innen kezdődött a család újbóĺi  felemelkedése.
Az ifjú Madách Sándor az  1780-ban megkapott ügyvédi diplomájával és az 1778-ban feleségül vett nem  nemes származású Rusz Annával megkezdte  harcát a család felemelkedéséért.
Nehéz, ám tudatos munkával, a régi vármegyei kapcsolatok helyreállítása révén , ez 1784-ben el is kezdődött azzal, hogy megkezdte a  romos, régi  kastély felújítását, amely  1799-ig tartott, ám 1786-ban már hivatalosan is  sztregovai lakos. 
Karrierje építése és kapcsolatai révén megadatott neki, hogy 1809-ben visszaválthassa az 1604 óta zálogban lévő sztregovai és kisfalui birtokokat, beleértve  a Révayak emelte sztregovai „új” kastélyt, a mai múzeum barokk épületét, melynek felújítása és klasszicista átépítése 1811-re befejeződött, amikor id. Madách Imre és  ifjú neje, Majthényi Anna, a költő édesanyja, az 1810-ben kötött házasságuk után egy évvel ideköltözhettek.
(Majthényi Annával újabb hozománybirtokok kerültek a családba, többek között a Nógrád megyei Csesztve is, így a családi birtok tovább gyarapodott.)
Ebben a kastélyban született 1823. január 21-én Madách Imre, itt írta meg híres művét, Az ember tragédiáját, ide tért vissza Csesztvéről válása után, s itt is halt meg. A kastély parkjában álló síremlék alatt alussza örök álmát.
Édesapja halála után , 1872. január 2-án,  a nagykorúvá lett Madách Aladár, a költő fia veszi át a családi birtok kezelését.
Egy 1887-es bejegyzés alapján a Madách-kastély  (házszáma 63), tulajdonosa Madách Aladár. Élete végéig  (1908. július 23.)  itt él  feleségével, Fekete Máriával, s ahogy Palágyi Menyhért 1890 nyarán tett látogatása alkalmával jellemzi: „Mintha a sors jóvá akarná tenni, mit a költő ellen vétett, hát fiát árasztja el a családias érzés minden üdvével. Mert olyan asszonyt rendelt ide a gondviselés, kinek szíve jóság, kedélye költészet, elméje játszi, édes napsugár.”
1908-ban, Madách Aladár halála után lánya, Madách Flóra  lett a kastély tulajdonosa, aki itt élt családjával – az első házasságából  származó két gyermekével,  második férjével, Lázár Pállal és közös gyermekükkel egészen a családi vagyon  elvesztéséig.
Az épület és felbecsülhetetlen értékű berendezésének kálváriája  már az 1930-as évek elején elkezdődött, mikor Madách Flóra és  férje, dr. Lázár Pál úgy eladósodtak, hogy „az adósságok, kamatok és költségek együttvéve jóval, talán kétszeresen meghaladják a birtok értékét... nem marad más hátra mint az árverés”, − írta Giller János ügyvéd Horánszky Lajosnak 1937-ben. (Mindketten a Madách-síremlék  létrehozásában működtek közre.)
De lássuk az előzményeket.
Már a losonci levéltár anyagában talált 1924. 10. 6-án Alsósztregován kelt adásvételi szerződés, melyet a prágai Állami Földhivatal
2
72837/25-I/4- es számú rendelete is jóváhagy,  érzékelteti a család anyagi helyzetét,  hiszen e szerződés szerint  Madách Flóra több  parcellát  is kénytelen eladni a családi vagyonrészből.
További eladásokra 1932-ben kerül sor, majd 1936-ban a birtokot felosztják az alsósztregovai lakosok közt. Hiába a sok próbálkozás az anyagi gondok enyhítésére, minden jel arra utalt, hogy a hitelező szlovákiai nagybank a megmaradt ingatlanokat előbb-utóbb árvereztetni fogja.
1938. március 2-án vége szakad a család alsósztregovai birtoklásának. Megtörténik a birtok elárverezése, s a kastély a pozsonyi székhelyű Brázda Mezőgazdasági Részvénytársaság tulajdonába kerül.
3
A tulajdonjog  az 5480/1938-as  szám alatt  került bejegyzésre a Kékkői Járási Hivatalban.
1943. január 4-én  a kormány által  Alsósztregovára kirendelt kormánybiztos  visszavásárolja  a Madách-kastélyt és a körülötte lévő park  egy részét   a község részére   postahivatal, három osztályos elemi iskola, jegyzői hivatal létesítésére, s az üresen maradt részt pedig szolgálati  lakások  gyanánt  tervezték kihasználni.                                                      
A második világháború és annak következményei megpecsételték a sztregovai kastély sorsát is, bár sok hasonló emlékhelyhez képest még viszonylag szerencsésen  alakult a története.
A nagymúltú épületből 1945 után szinte minden eltűnt. A lépcsős főbejáratot szétszedték, kovácsoltvas  korlátját az ócskavastelepre szállították. Az ablakokat kiverték, az eredeti ablakkereteket és ajtókat is tönkretették. A díszes intarziás parkettát is fölszedték. A kastélyt övező angolparkban is  sok fát kivágtak.
A háború után, 1949-ben, a kastélyban  nyolcosztályos középiskola
4
kapott helyet, amely  24 km-es körzetben a környékbeli települések igényeit is kielégítette. 1955-ben ugyanez az iskola kéri  a Kékkői Járási Nemzeti Bizottság  Tanácsa  Iskolaügyi Szakosztályát, hogy biztosítson anyagi fedezetet  az épület teljes  tatarozására, továbbá a park bekerítésére és a síremlék felújítására. Még egy Madách-emlékszoba  kialakítása is szóba kerül, végül csak az épület  kétharmadának felújítására került  pénz, a többi csak terv maradt.
1955-ben  Zoltán Batel, a kastélyban működő iskola tanítója így nyilatkozott A Hét c. lap riporterének, Balázs Bélának: „A szoba, ahol Madách Imre élt és nagy művét megírta, jelenleg lomtár, de idővel itt múzeumot rendezek be. Szeretném megszerezni a Tragédia eddigi kiadásait, Madáchnak és családjának fényképeit, valamint a költőről és művéről szóló újságcikkeket.”
Sajnos nem sikerült valóra váltania tervét, mert közben áthelyezték, de legalább az  addig megmentett és összegyűjtött anyagot átadta a később  létesülő Madách-múzeum képviselőinek.
Közben  a kastély termeit  tanítói lakásként, raktárhelyiségekként, óvodai és iskolai osztályokként  használták. A község fejlesztési tervében szerepel a kastély  mellett egy új alapiskola felépítése is, melyet egy 1959-es jegyzőkönyv tartalmaz. Bár a  terv  nem arat osztatlan sikert, a történelmi miliőt  abszolút figyelmen kívül hagyva a kastélyhoz tartozó park északi oldalán mégis felépül az iskola, melyet 1961. november 1-jén adnak át. Annak ellenére, hogy 1963. november 9-én a kastélyt műemlékké nyilvánítják, a kastélyhoz tartozó park déli részen 1976-ban egy egyemeletes, négy lakásegységből álló tanítólakásokat adnak át.
1963-ban a község az akkori Losonci Járási Nemzeti Bizottság tervezési osztályának a község  tanácsa döntését  fogalmazza meg, amikor is  a község hétéves fejlesztési tervének 5. pontjában   a kastély teljes  felújítását  kéri   körzeti egészségügyi központ   kialakítása  céljából, 1970-es határidővel.
Az 1964. március 12-én a község a Losonci Járási Nemzeti  Bizottsághoz fordul azzal a kéréssel, hogy a hiányzó szolgáltatások is a kastélyban  kaphassanak helyet.  
 Az 1964-es évben, Madách Imre halálának századik évfordulója azonban fordulatot jelentett, s a kor internacionalista szelleme  radikálisan megváltoztatta a község  fejlesztési tervét, mert az UNESCO, sőt a Béke Világtanács is  megünneplésre javasolta a költő halálának 100. évfordulóját, s az emberiség „jelentős évfordulói” közé sorolta, s a szomszédos  Magyar Népköztársaság  rangos képviselői  ez alkalomból közös  megemlékezésre invitálták  szomszédaikat .
Az 1964-es évben, Madách Imre halálának századik évfordulója azonban fordulatot jelentett, s a kor internacionalista szelleme  radikálisan megváltoztatta a község  fejlesztési tervét, mert az UNESCO, sőt a Béke Világtanács is  megünneplésre javasolta a költő halálának 100. évfordulóját, s az emberiség „jelentős évfordulói” közé sorolta, s a szomszédos  Magyar Népköztársaság  rangos képviselői  ez alkalomból közös  megemlékezésre invitálták  szomszédaikat .
Ezt követően már a Szlovák Nemzeti Tanács is fontosnak  tartotta, hogy a csehszlovák szocialista kultúrpolitika szellemében megemlékezzenek a Tragédia Alsósztregován született szerzőjéről, a már nemzetközileg is számon tartott évforduló kapcsán, annál is inkább, mert ez részét
képezte a Csehszlovák Szocialista Köztársaság és a Magyar Népköztársaság kulturális
egyezményének. Az aláírt  dokumentum  a következő intézményeket bízta meg a centenárium megszervezésével: Szlovák Nemzeti Tanács, Közép-szlovákiai Kerületi Nemzeti Bizottság, Losonci  Járási Nemzeti Bizottság  Iskolaügyi  és Kulturális Szakosztálya, Helyi Nemzeti Bizottság Alsósztregova, a Szlovák Írószövetség, Csemadok KB, Békevédők Szlovákiai Bizottsága és természetesen mindez a pártszervek irányítása alatt.
A kastély még mindig nagyon rossz állapotban volt. Az idő rövidsége miatt csak 3 helyiség helyreállítását tervezték, s egy emlékszoba   kialakítását. De a munka 1964 tavaszán
még nem kezdődött meg.
Ekkor lépett színre Balassa Géza, az elkötelezett műemlékvédő, a Közép-szlovákiai Műemlékvédelmi  Központ munkatársa,  aki javaslatot tett a kultúrműsor és a sír melletti megemlékezést kiegészítendő egy kiállítás megrendezésére  is és kész forgatókönyvet tett  le az asztalra. 
 Ezután  az  események felgyorsultak, a helyreállítási munkálatok 1964 nyarán megkezdődtek és  másfél hónap alatt, néhány jelentéktelen helyiség kivételével, az egész kastély újjászületett. Az ünnepség előtti  előkészítő munkálatokba az egész falu bekapcsolódott, segítettek a lakosok a terület- és parkrendezésnél  és ki-ki  a saját portája előtt is rendet rakott. A losonci iskolaügyi- és kulturális szakbizottság biztosította a költségeket a javítási munkákhoz. A korabeli  berendezési tárgyak  megvásárlására  Balassa Géza intézkedései révén  anyagilag a besztercebányai Közép-szlovákiai Műemlékvédelmi Központ is  hozzájárult, valamint szakmai és tárgyi segítséggel egyes  magyarországi intézmények és magánszemélyek is  bekapcsolódtak.  A kiállítás 6 teremben volt elhelyezve, s a költő életét és munkásságát mutatta be.
Ezután  az  események felgyorsultak, a helyreállítási munkálatok 1964 nyarán megkezdődtek és  másfél hónap alatt, néhány jelentéktelen helyiség kivételével, az egész kastély újjászületett. Az ünnepség előtti  előkészítő munkálatokba az egész falu bekapcsolódott, segítettek a lakosok a terület- és parkrendezésnél  és ki-ki  a saját portája előtt is rendet rakott. A losonci iskolaügyi- és kulturális szakbizottság biztosította a költségeket a javítási munkákhoz. A korabeli  berendezési tárgyak  megvásárlására  Balassa Géza intézkedései révén  anyagilag a besztercebányai Közép-szlovákiai Műemlékvédelmi Központ is  hozzájárult, valamint szakmai és tárgyi segítséggel egyes  magyarországi intézmények és magánszemélyek is  bekapcsolódtak.  A kiállítás 6 teremben volt elhelyezve, s a költő életét és munkásságát mutatta be.
A Losonci Járási Nemzeti Bizottság Tanácsa  1964. szeptember 25-i ülése  61. számú határozata  a kastély jövőjét is  jóváhagyta. A határozat egy, a  szlovák−magyar hagyományokat őrző és bemutató országos hatáskörű múzeum alapítását tűzte ki célul. Ez a terv azonban  a közös történelmi múlt kétféle interpretálása miatt kútba esett.
A költő halálának 100. évfordulóján, 1964. október 5-én , sikeres volt a közös megemlékezés. Az ünnep  előestéjén Losoncon  tartottak  díszünnepélyt, majd másnap Alsósztregován, neves szlovák és magyar  vendégek  közreműködésével, újságírók  és a csehszlovák televízió  jelenlétében,  tartották meg  az  átadási ünnepséget, s nyitották meg a felújított kastélyban az új kiállítást. A költő sírjánál az emlékbeszédek után számtalan  szervezet  helyezte el a megemlékezés koszorúit.
Az emlékszoba a Madách Imre Irodalmi Múzeum elnevezést kapta és szervezésileg a Füleki Városi Múzeumhoz  csatolták. Egy lektor felügyelte a kiállítást, s fogadta a látogatókat. A füleki Vármúzeumban talált feljegyzések alapján, a járási pártbizottság és a járási nemzeti bizottság által jóvágyott 1965-os  múzeumi munkaterv II. félévében szerepel az a feladat, hogy a múzeum  munkatársai  segítenek a Madách Irodalmi Múzeum berendezési tárgyai és dokumentumai felkutatásában és beszerzésében, s a múzeum kölcsönöz néhány tárgyat a kiállítás gazdagítása érdekében. Ez volt az első és egyedüli  múzeumi intézmény  a mai  nagykürtösi járás területén.  A füleki Városi Múzeum  1966-os jelentéseiben már nincs  szó Sztregováról.
A kormány  1968-as  területi átszervezésekor a Losonci, Zólyomi és Lévai járások peremtelepüléseiből  alakították ki a Nagykürtösi járást, melynek alakuló ülésére 1968. július 31-én került sor  Nagykürtösön. Ekkor kapta az alsósztregovai múzeum is új elnevezését. 1968. szeptember 1-jétől a továbbiakban mint Járási Irodalmi Múzeum működik Alsósztregován, a Nagykürtösi Járási Iskolai és Kulturális Szakosztály felügyelete alatt.
Az irodalmi  múzeum tartalmi bővítése még ebben az évben megkezdődik a szklabonyai  születésű Mikszáth Kálmán, a régió másik nagy írója tiszteletére készített kiállítással.
1968. szeptember 27-én a Járási Nemzeti Bizottság plénuma 10-es számú határozata  alapján a múzeum elnevezése és tartalmi töltete is megváltozik, Járási  Honismereti Múzeumra keresztelik azzal az indoklással, hogy a jövőben  a járás gazdag irodalmi és kulturális hagyományaira kell építeni. Az épület ekkor  még a  múzeumi célok mellett  egészségügyi  feladatot is ellát: tanácsadó és  rendelő is található benne kismamák és gyermekeik  részére, amelyet  a „járásiak” a jövőben szeretnének az épületben megszüntetni, egyrészt az épület állagának romlása,  másrészt a múzeumi célkitűzések bővülése miatt is.
A múzeum tartalmi bővítésére kiváló alkalomnak ígérkezett az 1848-as forradalmi  események 120. évfordulója, ami meghatározta és feladatul adta a múzeumnak  a régió  gazdag  forradalmi tradícióinak, valamint híres  egyéniségeinek bemutatását (Janko Kráµ, Ján Rotarides, A. H. ©kultéty).
A tervekben a továbbiakban szerepelt még  egy néprajzi és természettudományi  gyűjtemény létrehozása is. Ehhez pedig  helyre volt szükség. A múzeum  irodalmi szerepe  egyre zsugorodott, s az intézmény inkább a kiállítóhely szerepét töltötte be, évi 3000-4000 látogatóval, s egy lektorral.
A fenti megállapítások alátámasztása  található az 1977. július 6-án  a Közép-szlovákiai Kerületi Nemzeti Bizottság Tanácsa által jóváhagyott 148/1977-es  számú határozatban, amely a múzeumok  további  fejlesztésének koncepcióját határozza meg az 1980−1985-os  időszakra. Ebben  szerepel  az  alsósztregovai kastély  felújítása s az irodalomtörténeti rész  mellett a honismereti és néprajzi rész kiépítése, melyet már az 1980-as évben szeretnének  létrehozni és  bemutatni. Időközben  azonban meg kell kezdeni az épület felújítását is, s ennek okán a látogatók csak az épület meghatározott  részeibe kaphattak bebocsátást. Az 1985−86-os évben a kiállításokat lebontják a kastély egyik  tornyának beomlása miatt, egy-egy részüket iskoláknak ajándékozzák vagy ideiglenes műtárgyraktárakba kerülnek.  Ez a bizonytalan  időszak egészen  1991-ig tart, amikor is az 1730-ban épült  kékkői barokk kastély helyiségei felszabadulnak. Az 1996. február 15-én kelt 349/1996-1 sz.  kulturális minisztériumi rendelet alapján létrejön a Kékkői Báb- és Játékmúzeum, s az eddig felgyűjtött anyag, valamint az alsósztregovai kastélyban elhelyezett kiállítások is itt kapnak elhelyezést. 
Az alsósztregovai kastélynak −  mint a kékkői múzeum  egyik kihelyezett részlegének − sorsa  és hovatartozása gyakran változik az 1996−2002-es időszak alatt.
Az 1996-os évben megkezdődik a kulturális tárca  utasítása alapján  a kulturális intézmények centralizációja, s ezt követően  a kulturális tárca 1996. június 28-án kiadott  2368/1996-1-es rendelete alapján  az alsósztregovai kastélyt is  besorolják a Senohrad-i Kulturális Központ  intézményei közé   „Senohradské múzeum”  elnevezéssel. Alapítója és fenntartója a Besztercebányai Kerületi Hivatal lesz. Még meg sem tanulják új elnevezésüket, amikor is 1997-ben a Hont-Nógrádi Kulturális Központ  Nagykürtösön  új névvel látja el az intézményt: Hontiansko-novohradské múzeum bábkarských kultúr a hračiek. Ám ez sem tart sokáig, mert a Besztercebányai Kerületi Hivatal 1998. június 5-én hozott 98/03573-as rendelete  alapján a múzeum ismét  a Kékkői  Báb- és Játékmúzeum  Kékkői Vár  elnevezést kapja vissza. Elnevezésén nem, viszont hovatartozásán lényegesen változtat  a Szlovák Kulturális Minisztérium. 1998-ban, a kulturális tárca új  decentralizálási  (visszarendezési), a kulturális intézmények jogalanyiságát rendező folyamatában  a kékkői múzeum  2002. július 1-jén  a tárca 1062/2002-1-es határozata alapján a Szlovák Nemzeti Múzeum egyik speciális  múzeuma lesz.  Még ebben az évben,  2002. július 1-jén alapítja meg a tárca  a Szlovák Nemzeti Múzeum  további nemzetiségi múzeumaként  A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeumát, s már ősszel elkezdődnek a tárgyalások a besztercebányai megyei képviselőkkel az alsósztregovai Madách-kastély és a szklabonyai Mikszáth Emlékház hovatartozását illetően. Mivel  a kulturális tárca kisebbségi kultúrákért felelős főosztálya és a kulturális örökség főosztály is azon a véleményen volt, hogy a magyar múzeum  legyen az új gazdája  a két irodalmi emlékhelynek, kiemelve azok irodalomtörténeti jellegét. A döntés  még a 2002-es évben megszületett, így  2003. január 1-jétől  a két  irodalmi emlékhely az SZNM − A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma részlegeként  folytathatta  tevékenységét.
2006-ban  a szklabonyai emlékház felújítási munkálatai fejeződtek be, s azóta új kiállítás és számos program várja a látogatókat. 
A másik irodalmi emlékhely állapota sem volt rózsás 2003-ban, így  azonnal megkezdődött a Madách-kastély, a hozzá tartozó park és a síremlék állagfelmérése.
2003-ban sikerült a parkban lekaszáltatni a gazt, és a síremlék  talapzatának javítására és  a közvetlen környezetének  felújítási munkálatai elvégzésére került sor. A kastélyban kisebb javítási munkálatokra futotta, s egy új kiállítóterem kialakítására, ahol Kass János  Az ember tragédiájához készült grafikái kerültek bemutatásra. Erre az anyagiakat az akkori miniszterelnök-helyettes Csáky Pál és hivatala biztosította. 
2004-től  már együttműködtünk a magyarországi szervezőkkel, s közösen kezdtük szervezni a Madách Irodalmi Napokat, melynek egyik napja a Madách-kastélyban, másik napja a csesztvei Madách-kúriában zajlott. Ekkor  kapcsolódott be a közös munkába Kerényi Ferenc irodalomtörténész is, aki tagja lett annak  a szakemberekből álló kis csapatnak, akik megpróbálták felvázolni a kastély jövőjét. A munkába bekapcsolódott Papp Zsolt építészmérnök és csapata, a PROART Kft. Léváról és a besztercebányai Műemlékvédelmi Hivatal losonci kirendeltségének szakemberei, akikkel azóta is tart a közös munka.
2005-ben elkészültek az első felmérések: külső falkutatás, a falak nedvességének felmérésére, a tető állapotának  megállapítása. A  belső falkutatás és a padlózatalji  vizsgálatok a gyors felújítások  utáni  cement- és betonmennyiség felmérését voltak hivatottak feltérképezni, majd a felmérés eredményeinek ismeretében következett a kastély felújításának első vázlatterve.
Mivel a tervdokumentáció elkészítésére pénzre volt szükség, először az „Oroszlánbarlang”-nak nevezett  dolgozószoba felújításában gondolkodtunk, amelyhez sikerült is az anyagiakat biztosítani
a Szlovák Kulturális Minisztériumtól. A 2006-ban elvégzett belső falkutatás után azonban láttuk, hogy a kért 3 millió korona helyett kapott 1 millió koronából lehetetlen a dolgozószoba felújításához  szükséges munkálatok elvégzése, így az összeg átcsoportosítását kértük a kastély felújításának tervdokumentációja elkészítésére, melyet a PROART cég munkatársai dolgoztak ki.
Már  a 2003-as évben, s azóta is folyamatosan  évről évre igyekeztünk a kastély belső tereinek felszereltségén javítani, technikailag felújítani,  hogy új kiállítások bemutatására kerülhessen  sor, hiszen  sikerült a Zichy Mihály Tragédiához készült grafika-sorozatának második számú másolatát bemutatni a kastélyban a Zichy Társaság  és Zichy Mihály  dédunokája, Csicseri – Rónay István jóvoltából, amely aztán ajándékként a kastélyban maradt, csakúgy, mint a 2003-ban bemutatott Kass-grafikák is. 
2008-ban elkészült a kastély felújításának tervdokumentációja és hasznosítási terve, melyet az októberi  Madách Irodalmi Napokon  mutattunk be és ismertettünk  a nagyközönséggel. 
2008-ban, amikor már az építkezési engedélyt is megkaptuk a felújításra, nagy erővel kerestük a lehetőségeket, honnan lehetne előteremteni az anyagiakat a kastély épületének teljes felújítására. A hasznosítási tervnek megfelelően folytattuk a  kastély történetével foglalkozó kutatást, valamint  a kastély egyes helyiségei beazonosítására is sor került, s ennek megfelelően  a berendezési tárgyak feltérképezése és vásárlása is  megkezdődött, melybe  felkérésünkre dr. ©tefan Holčík, régész-történész  is bekapcsolódott.
Munkánkat nagyban  segítették tanácsaikkal és az együttműködő partneri kapcsolatok kiépítésében  a Petőfi Irodalmi Múzeum munkatársai, élükön E. Csorba Csilla főigazgató asszonnyal. Az együttes tervezésbe bekapcsolódott a salgótarjáni székhelyű  Nógrádi Múzeumi Szervezet és akkori főigazgatónője, dr. Kovács Anna, s a hozzájuk tartozó balassagyarmati Palóc Múzeum is,
élén Molnár Ildikó agilis igazgatónővel, akik  Csesztvén a Madách-kúriát  tervezték felújítani.
Az utolsó lökést az európai uniós pályázat előkészítésére  Kassa Megye Önkormányzata Hivatalának akkori hivatalvezetője, Múdra Rozália adta, aki maga is sikeresen  vezényelt már le több „EU-s” projektet  és  biztatta, tanácsaival segítette a múzeum  csapatát a projekt előkészítésében. A közös  projekt előkészítéséhez beleegyezést nyertünk a Szlovák Nemzeti Múzeum főigazgatóságán és  terveinkre igent mondott  Nógrád Megye Önkormányzata, élén Becsó Zsolt elnök úrral. Itt kell megjegyezni, hogy a felújítási munkálatok terveit  mindkét település polgármestere támogatta, s azóta 
is lehetőségeiknek megfelelően támogatják a közös munkát.
Csak most indulhatott el a közös projekt elkészítése, melybe felkérésünkre bekapcsolódott a Fórum Intézet Regionális Fejlesztési Irodája  és Tuba Lajos, aki a projektíró és szervezői munka részfeladatait is vállalta. Múzeumunk az ő hathatós munkája által készítette elő a közös projektet a két irodalmi emlékhely – Alsósztregova és Csesztve −  felújítására. 2009-ben az elkészült  közös projektet elbírálásra nyújtottuk   be az Európai Unió  Budapesten működő,  a Magyarország−Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködés 2007–2013 időszakra kiírt pályázataira létrehozott Közös Technikai Iroda által  felügyelt szakmai bizottságnak elbírálásra. Sajnos,  2009-ben  a pályázat nem  nyerte el a szakmai bizottság tetszését. Ám a szlovák és magyar fél nem adta fel. Tovább folytatódott a munka, a kifogásolt részeket  felülvizsgáltuk, a hiányzó részek pótlására is sor került, s 2010-ben a kiírt második  körben újra pályáztunk. 
Nagy volt mindkét részen, Alsósztregován és Csesztvén is az öröm, mikor megtudtuk, hogy pályázatunk sikeres lett.     
 2010. október 1-jétől megkezdődött az alsósztregovai Madách-kastély teljes felújítása  a „Közös örökségünk: Madách – Spoločné dedičstvo: Madách” elnevezésű,  HUSK/0901/1.3.1./0007-es számú, határon átnyúló  együttműködési projekt alapján, melynek során nemcsak az alsósztregovai kastély, hanem a határ túloldalán fekvő csesztvei Madách-kúria  is megújul, s új kiállítással várja az érdeklődőket. A felújítási munkálatok befejezése és a projekt zárásának időpontja  2013. január 31.
2010. október 1-jétől megkezdődött az alsósztregovai Madách-kastély teljes felújítása  a „Közös örökségünk: Madách – Spoločné dedičstvo: Madách” elnevezésű,  HUSK/0901/1.3.1./0007-es számú, határon átnyúló  együttműködési projekt alapján, melynek során nemcsak az alsósztregovai kastély, hanem a határ túloldalán fekvő csesztvei Madách-kúria  is megújul, s új kiállítással várja az érdeklődőket. A felújítási munkálatok befejezése és a projekt zárásának időpontja  2013. január 31.  
A kastély története itt befejeződik, ám korántsem mondhatnánk, hogy itt ér véget. A jövőben  − ha elkészül az új kiállítás – a kastély kulturális központ szerepét is betölthetné a környéken, ha programkínálatát időszaki kiállításokkal, különböző kulturális rendezvényekkel, konferenciákkal  megtűzdelve egyrészt fogadná a szakmai érdekeltségű közönséget, másrészt biztosítaná  az Alsósztregován pihenő turisták  kulturális feltöltődését is. Addig marad  a madáchi üzenet: „...küzdj és bízva bízzál...”
Felhasznált irodalom és források:
Kerényi Ferenc: Madách Imre, Kalligram, Pozsony 2006.
Latkóczy  Mihály: Madách Imre őseiről, Budapest, 1901, Fritz Ármin  Könyvnyomdája.
Palágyi Menyhért: Madách Imre élete és költészete képekkel, Budapest 1900, Az Athenaeum Nyomda R.T. kiadása.
Böszörményi István: Sztregova 1964 c. tanulmánya, in Acta Museologica Hungarica III, Pozsony 2009, 149−162. o.
Balázs Béla: A Madách-múzeum – a barátság emlékműve, in Hét 9. évf. 45. sz. 9. o.
Mgr. Helena Ferencová: Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Hrad Modrý Kameň – vývoj múzea, kézirat.
A Nagykürtösi és Losonci Állami Levéltár / ©tátny archív Banská Bystrica, pobočka Lučenec, pobočka Veµký Krtíą / anyaga.