A XIX. században a magyar kulturális élet két legfontosabb 
intézménye a Tudós Társaság – mai nevén Magyar Tudományos Akadémia –, és a 
Kisfaludy Társaság volt. A tudományos és 
irodalmi élet ösztönzésére mindkettő rendszeresen hirdetett meg pályázatokat. 
Irodalmunk számos klasszikus műve született meg így. Elég, ha csak a Toldira 
gondolunk, amelyet a Kisfaludy Társasághoz nyújtott be Arany János 1846-ban.
A Férfi és nő kevéssé eredeti alkotás, Szophoklész Trakhiszi nők 
című tragédiájának romantikus szellemű átdolgozása. A szereplőket, a helyszínt, 
a szüzsét, mind-mind Szophoklésztől kölcsönözte, de а romantikus felfogást már 
az E. T. A. Hoffmanntól származó mottó is előre sejteti – „A férfi nagy nő 
nélkül is”. A szakirodalom egységesen úgy véli, hogy a Férfi és nőt 
Madách 1842-ben írta, 
8
amikor Szophoklész-tanulmányán, a Művészeti 
értekezésen dolgozott. Ebben tárgyalta a Trakhiszi nőket is, és 
elméleti tanulmányai során szerzett ismeretei a Férfi és nőben öltöttek 
szépirodalmi formát.
A gyenge egészségű Madách 1840-ben Pöstyénbe utazott, a híres fürdőhelyen 
gyógyíttatta magát. Innen látogatott el a közeli, festői szépségű trencséni 
várba. Barátjának, Lónyay Menyhértnek érzelmektől 
fűtött szavakkal festette le a látottakat: „Bejártam ledőlt csarnokit, az izolag 
takarta puszta erkélyeket, melyekről Csák szabadság hirdető zászlói 
lobogtak. Az őr toronynak csonka rém árnyát, melyről őrizve honjok érdekét sas 
szemekkel néztek le az ősz bajnokok… És romba vesztegel az erény, a vitézség, 
honszerelem szent emléke, még a kiholt nemzedékek utódjául bérczi sas üt tanyát 
magának a vad gerebéken.” 
14 
Arany János 1861 októberében lelkesen intézte Az ember tragédiája 
kiadását, a Csák második, átdolgozott változata ellenben nem nyerte el 
tetszését. Úgy vélte, Madáchnak előnyösebb, ha „Csákot nem is ösmerik, míg a 
Tragédiát nem olvassák. Úgy találom, hogy ebben [ti. a Tragédiában – B. 
A.] – dacára, hogy a szereplők elvont eszmét képviselnek – mégis több a 
drámaiság is, mint a Csákban. Hanem erről másszor.” 
23
Madách értett a tapintatos 
szavakból, s válaszlevelében radikális lépésekre sarkallta Arany Jánost: 
„Csák végnapjai-ra tett rövid megjegyzésedből azt olvasom ki, hogy biz 
abban nincs drámaiság. – Már ez drámában nem csekély baj ám. Nincs nagyobb 
kalamitás, mint egy középszerű mű felmaradása. Valamikor kibukkanik, ha nem 
előbb, holtunk után kompromittál vele valami szívtelen jó barát. Kérlek tehát, 
csak minél hamarabb tűzbe vele, azonban az autodafé után is szívesen 
veendem rá néhány észrevételedet, mert abból tanulhatok a jövőre. – Mindez, mit 
írok, legőszintébb meggyőződésem, nem tartanám magamat méltónak barátságodra, ha 
színeskedni akarnék előtted; úgy mint tőled is mindég a legegyenesebb igazságot 
reménylem – sőt mentől bunkósabb, mentől távolabb eső lesz Csákra tett igen 
szelíd észrevételedtől, annál jobban látom, hogy szeretsz.” 
24
Madáchnak a Mózeshez készített előzéklapjából tudjuk, hogy drámáját 1860. 
június 9. és 1861. november 16. között írta. 
27
Ebben az időszakban rendkívül 
elfoglalt volt, egyszerre több művén dolgozott: 1861 őszén dolgozta át 1843-as 
darabját, a Csák végnapjait, és ekkor levelezett Arany Jánossal a 
Tragédia javításairól.