Szándéka szerint a székfoglaló nem a nők alacsonyabbrendűségét kivánja
bizonyítani. Amint a természet is sokszínű, a férfi és nő között sincs merev
válaszfal – írja Madách. Születhetnek olyan nők, akik magas szellemiségükkel
felülemelkednek nemük korlátain, s egyenrangúvá válnak a férfiakkal – s tegyék
is azt, mondja Madách –, de ezzel lemondanak nemük mindazon előnyeiről, amik
nőként ragyogóvá és boldoggá teszik őket.
Madách szerint aki nem veszi figyelembe a férfi és nő közötti különbséget, azaz a női emancipációt hirdeti, nagyon tévesen cselekszik, s aligha tesz jó
szolgálatot azoknak, akiknek kedvezni akar.
Legyen a nő egyenlő a férfival jogban, tiszteletben pedig álljon felette. De ne
éljen a nő jogaival végletekig (azaz ne lépjen ki a hagyományos női szerepből),
s gesztusának kedves viszonzása lesz azon hódolat, mellyel a férfi maga fölé
emeli – fejezi be gondolatmenetét az író.
Madách meglehetősen hosszú dolgozata 1864 nyarán jelent meg három folytatásban
Arany János hetilapjában, a Koszorúban. Nyilvános vitát nem keltett, de Veres
Pálné, Madách Imre régi ismerőse, plátói szerelme és
szellemi partnere 1864 kora őszén két levelet is intézett az íróhoz, tiltakozva
sommás megállapításai ellen. Ezek a levelek vagy
levélfogalmazványok – nem tudjuk, hogy eljutottak-e Madách Imréhez – eltűntek az
idők folyamán, csak Veres Pálné életrajzi kötetéből ismerjük tartalmukat.
8
Veres
Pálnét elsősorban az a megállapítás döbbentette meg, hogy a nő soha sem
emelkedhet a férfi szellemi színvonalára. Az egyik levélben a nők helyzetét az
észak-amerikai fekete rabszolgákéhoz hasonlította (ekkor zajlott az amerikai
polgárháború), s kijelentette, hogy a rabszolgatartáshoz hasonlatos azon
gondolkodásmód, amelyik a női nemet kizárólag a mechanikus tevékenységre
szorítaná. Szenvedélyesen cáfolja, hogy a nőt a természet kevesebb szellemi
tehetséggel ruházta volna
föl. Úgy gondolja, gyakorlat teszi a mestert, aki tanul, gondolkodik,
kísérletez, fejleszti magát a tudományokban, szép eredményre juthat, legyen az
férfi vagy nő.